İş sözleşmesi, belirli bir işin yapılması konusunda işveren
ile işçi arasında yapılan sözleşmedir. İş sözleşmesinin tanımı 4857 Sayılı
Kanunun 8. Maddesinde yapılmıştır. Kanunun tanımına göre;
“İş sözleşmesi, bir tarafın (işçi) bağımlı olarak iş
görmeyi, diğer tarafın (işveren) da ücret ödemeyi üstlenmesinden oluşan
sözleşmedir.” Şeklinde tanımlanmıştır.
Uygulamada çoğunlukla iş sözleşmeleri sözlü olarak
yapılmakta, taraflar arasında yazılı bir iş sözleşmesi yapılmamaktadır. Ancak bu
durum ilerleyen zamanlarda taraflar arasında uyuşmazlık çıkması halinde iki
taraf içinde problem olmaktadır. İş sözleşmesinin yazılı olarak yapılması ispat
açısından her zaman önemlidir.
Mevcut yasal düzenlemelere göre, kanunlarda aksi
öngörülmemiş ise özel bir şekle tabi değildir. Kanunen süresi 1 yıl ve daha
uzun süreli olan iş sözleşmelerinin yazılı olarak yapılması zorunludur. Ancak
uygulamada bu duruma uyulmadığı görülmektedir. Kurumsal şirketler ile kamu
kurumlarında bu kurala istisnasız olarak uyulmakta ise de, az sayıda işçi
çalıştıran iş yerlerinde yazılı sözleşme yapılması kuralına çoğunlukla
uyulmamaktadır.
Peki yazılı sözleşme yapılamayan hallerde ne yapılması
gereklidir ? Yazılı sözleşme yapılmayan hallerde işveren işçiye en geç iki ay
içinde genel ve özel çalışma koşullarını, günlük ya da haftalık çalışma
süresini, temel ücreti ve varsa ücret eklerini, ücret ödeme dönemini, süresi
belirli ise sözleşmenin süresini, fesih halinde tarafların uymak zorunda
oldukları hükümleri gösteren yazılı bir belge vermekle yükümlüdür. Süresi bir
ayı geçmeyen belirli süreli iş sözleşmelerinde bu hüküm uygulanmaz. İş
sözleşmesi iki aylık süre dolmadan sona ermiş ise, bu bilgilerin en geç sona
erme tarihinde işçiye yazılı olarak verilmesi zorunludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumunuz başarılı bir şekilde yöneticilerimize iletilmiştir. Denetimden geçtikten sonra en kısa sürede ilgili yazımızın altında görüntüleyebilirsiniz.