İŞ YERİ DIŞINDA
KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, iş yeri dışında kurulan
sözleşmeler ile doğrudan satışlara ilişkin uygulama usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler ile doğrudan satışlara
uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Taşınmaz malların veya bu
mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
c) Konut kiralama,
ç) Paket turlar,
d) Devre tatil, uzun süreli tatil
hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
e) Fuar, panayır ve pazar
yerlerinde yapılan satışlar,
f) Beslenme destek ürünleri hariç
olmak üzere, yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının
düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya iş yerine
götürülmesi,
g) Mal veya hizmet bedeli otuz Türk
Lirasını aşmayan satışlar,
ğ) Malların montaj, bakım ve
onarımı,
h) 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanunu uyarınca yetkilendirilmiş işletmecilerin, mal satışları ile
mal ve hizmet satışını birlikte yaptıkları durumlar hariç olmak üzere, sunduğu
elektronik haberleşme hizmetleri,
ı) Elektrik, su ve doğal gaz
hizmetlerine ilişkin abonelikler,
ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli
ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 47 ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret
Bakanlığını,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat
karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her
türlü tüketici işleminin konusunu,
c) İl Müdürlüğü: Ticaret İl
Müdürlüğünü,
ç) İş yeri: Satıcı veya
sağlayıcının kalıcı olarak faaliyetini yürüttüğü herhangi bir satış yerini,
d) İş yeri dışında kurulan
sözleşmeler: Satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında;
1) Teklifin tüketici ya da satıcı
veya sağlayıcı tarafından yapılmasına bakılmaksızın iş yeri dışında, tarafların
eş zamanlı fiziksel varlığında kurulan,
2) Tarafların eş zamanlı fiziksel
varlığında tüketiciyle iş yeri dışında görüşülmesinin hemen sonrasında, satıcı
veya sağlayıcının iş yerinde ya da herhangi bir uzaktan iletişim aracıyla
kurulan,
3) Mal ve hizmetlerin tüketiciye
tanıtımı ya da satışı amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından düzenlenen bir
gezi esnasında kurulan,
sözleşmeleri,
e) Kalıcı veri saklayıcısı:
Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına
uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve
değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik posta,
internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
f) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunu,
g) Mal: Alışverişe konu olan;
taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda
kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri
maddi malları,
ğ) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket
eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ı) Tüketici: Ticari veya mesleki
olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Uzaktan iletişim aracı: Mektup,
katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj,
internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
j) Yan sözleşme: İş yeri dışında
kurulan sözleşmelerle ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi
tarafından sözleşme konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan
mal veya hizmete ilişkin sözleşmeyi,
k) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik
kapsamında faaliyette bulunan satıcı veya sağlayıcılara merkezlerinin bulunduğu
yerdeki il müdürlüğü tarafından verilen belgeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme ve Sözleşme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1)
Tüketici, iş yeri dışında kurulan sözleşme ya da buna karşılık gelen herhangi
bir teklif ile bağlanmadan önce;
a) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı
veya unvanı ile iletişim bilgileri,
c) Mal veya hizmetin Türk Lirası
olarak vergiler dahil toplam
fiyatı,
ç) Cayma hakkının olduğu
durumlarda, cayma hakkının kullanılma şartları,
hususlarında satıcı veya sağlayıcı tarafından en az on iki punto
büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde
yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Ön bilgilendirme yapıldığına
ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Sözleşmenin şekli ve geçerliliği
MADDE 6 – (1) İş yeri dışında kurulan sözleşmeler, Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş satıcı veya sağlayıcı tarafından kurulur.
(2) İş yeri dışında kurulan
sözleşmeler yazılı olarak yapılmadıkça geçerli olmaz. Kurulan sözleşmelerin en
az on iki punto büyüklüğünde anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir
bir şekilde düzenlenmesi ve sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi
zorunludur. Geçerli bir sözleşme kurmamış olan satıcı veya sağlayıcı, sonradan
sözleşmenin geçersizliğini tüketicinin aleyhine olacak şekilde ileri süremez.
Sözleşmenin zorunlu içeriği
MADDE 7 – (1) İş yeri dışında kurulan sözleşmelerde aşağıdaki
bilgilerin yer alması zorunludur:
a) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin temel nitelikleri,
b) Tüketicinin adı soyadı ile
satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya
sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya sağlayıcının açık
adresi, telefon, faks numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı
veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının
tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde yer alandan
farklı bir iletişim bilgisi var ise buna ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin Türk Lirası
olarak vergiler dahil toplam
fiyatı,
e) Sözleşmenin kurulduğu tarih,
f) Malın veya hizmetin teslim veya
ifa tarihi,
g) Ödemeye ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma hakkının olduğu
durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi ve usulüne ilişkin bilgiler,
h) Cayma bildiriminin yapılacağı
açık adres, faks numarası veya elektronik posta bilgileri,
ı) 14 üncü madde uyarınca cayma
hakkının kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından
faydalanamayacağına ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin
bilgi,
i) “Bu sözleşmenin kurulduğu veya
malın teslim alındığı tarihten itibaren on dört gün içerisinde herhangi bir
gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır.
Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir
isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge
vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı tarihten
itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt ederiz.”
ifadesi,
j) Varsa tüketicilerin ödemelerini
yapabilecekleri banka, posta ve benzeri hesap bilgileri,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık
konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Satıcı veya sağlayıcı,
sözleşmeyi tüketicinin imzalamasını ve sözleşme tarihi ile “Sözleşmenin bir
örneğini elden teslim aldım.” ifadesini ve cayma hakkının kullanılabildiği
sözleşmeler için “On dört gün içinde cayma hakkımın olduğu konusunda
bilgilendirildim.” ifadesini tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak
zorundadır.
(3) Birinci fıkranın (i) bendinde
yer alan ifadenin sözleşmenin birinci sayfasında ve on altı punto büyüklüğünde koyu
harflerle yazılması zorunludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 8 – (1)
Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart
ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet
ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici sözleşmenin kurulmasından
malın teslimine kadar olan süre içerisinde de cayma hakkını kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin
belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin
veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan
mallarda tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son
parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın
düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün,
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından
taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının
birlikte yapıldığı sözleşmelerde mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri
uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 9 – (1)
Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini
ispat etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcının bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket etmesi veya tüketiciyi
cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmemesi durumunda tüketici
cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her
halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer. Bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin bir yıllık süre içinde yerine
getirilmesi veya cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin bu
süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, söz konusu
yükümlülüklerin yerine getirildiği veya cayma hakkına ilişkin bilgilendirmenin
gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 10 – (1)
Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan,
yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya
yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında
tüketici bu Yönetmeliğin ekinde yer alan formu kullanabileceği gibi cayma
kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir.
(3) Satıcı veya sağlayıcı bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan formu sözleşmenin kurulduğu anda tüketiciye vermek
zorundadır.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının
kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının
yükümlülükleri
MADDE 11 – (1)
Satıcı veya sağlayıcı, 14 üncü maddede yer alan sözleşmeler hariç olmak üzere,
cayma süresi içerisinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında
tüketiciden herhangi bir isim altında ödeme yapmasını veya tüketiciyi borç
altına sokan herhangi bir belge vermesini isteyemez. Bu yasağa rağmen
tüketiciden herhangi bir bedel alınması durumunda, alınan bedel tüketiciye
derhal iade edilir. Ayrıca tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge tüketici
yönünden geçersizdir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, cayma
bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde malı geri
almakla yükümlüdür. Bu süre içerisinde malın geri alınmaması durumunda,
tüketici malı muhafaza etmekle yükümlü değildir.
Sorumsuzluk hali
MADDE 12 – (1) Tüketici cayma süresi içerisinde malı; işleyişine,
teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı
takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan
sözleşmelere etkisi
MADDE 13 – (1) Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak
koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de
kendiliğinden sona erer. Bu durumda tüketici herhangi bir masraf, tazminat veya
cezai şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin cayma hakkını kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü
kişiye derhal bildirir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 14 – (1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici
aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
a) Tüketicinin istekleri veya
kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
b) Çabuk bozulabilen veya son
kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
c) Tesliminden sonra ambalaj, bant,
mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık vehijyen açısından
uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Malın tesliminden sonra ambalajın
açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan dijital içerik ve bilgisayar sarf
malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d) Cayma hakkı süresi sona ermeden
önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Satıcı veya Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri
Sözleşmenin ifası
MADDE 15 – (1)
Satıcı veya sağlayıcı, taahhüt ettiği süre içinde mal veya hizmeti tüketiciye
sunmakla yükümlüdür.
(2) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin sözleşmenin kurulduğu tarihten sonra teslim veya ifasının
kararlaştırılması halinde tüketiciden ek nakliye, teslim ve benzeri masraflar
talep edilemez.
(3) Satıcı, malın tüketici ya da
tüketicinin taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar
oluşan kayıp ve hasarlardan sorumludur.
İspat yükümlülüğü
MADDE 16 – (1) Sözleşmenin tüketiciye teslim edildiğinin ve sözleşme
konusu mal veya hizmetin sunulduğunun ispatı satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 17 – (1) Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin
iletişime geçebilmesi için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı
tahsis edilmesi durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı
olağan ücret tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
Bilgilerin saklanması
MADDE 18 – (1)
Satıcı veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşme ile cayma
hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her
bir işleme ilişkin bilgi ve belgeleri üç yıl boyunca saklamak zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesi
Yetki belgesi başvurusu
MADDE 19 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunan satıcı veya sağlayıcılar,
merkezlerinin bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne başvurarak yetki belgesi almak
zorundadır.
Başvuru koşulları
MADDE 20 – (1) Yetki belgesi başvurusu sırasında aşağıdaki bilgi ve
belgeler istenir:
a) Bakanlığın internet sayfasında
ilan edilen örneğe uygun iki adet yetki belgesi.
b) Satıcı veya sağlayıcının
faaliyet konusunu ve kuruluşunu gösteren ticaret sicil gazetesi veya esnaf ve
sanatkârlar sicil gazetesi.
c) Satıcı veya sağlayıcıyı temsil
etmeye yetkili olanların noter onaylı imza sirküleri.
ç) Satıcı veya sağlayıcının kayıtlı
olduğu odadan alacağı faaliyet belgesi.
d) Satıcı veya sağlayıcıya ait
vergi levhası.
e) Serbest muhasebeci mali müşavir
veya yeminli mali müşavir tarafından onaylı en son tarihli bilanço ve gelir
tablosu.
f) Satışa konu edilen mal veya
hizmetlerin listesi.
g) Tüketicilerin cayma bildirimini
yapabileceği açık adres ve diğer iletişim bilgileri.
ğ) Tüketicilerin ödemelerini
yapabilecekleri banka, posta ve benzeri hesap bilgileri.
(2) Birinci fıkradaki bilgi ve
belgelerde bir değişiklik olması durumunda, satıcı veya sağlayıcı tarafından bu
değişiklikler on beş gün içerisinde yetki belgesinin alındığı il müdürlüğüne
bildirilir.
Başvurunun değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1)
İl müdürlüğü tarafından 20 nci maddede
yer alan bilgi ve belgeleri ibraz eden satıcı veya sağlayıcılara yetki belgesi
verilirken, satıcı veya sağlayıcı nezdinde Bakanlıkça yapılan denetimler ile
tüketici şikayetleride
dikkate alınır.
Geçerlilik süresi
MADDE 22 – (1)
İl müdürlüğünce verilen yetki belgesinin geçerlilik süresi iki yıldır.
(2) Geçerlilik süresi dolan belge
için 20 nci maddede yer alan esaslar çerçevesinde
yeniden başvuru yapılır.
Belge iptali
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespit edilmesi
sonucunda yapılacak uyarıya rağmen, söz konusu aykırılıkların en geç otuz gün
içerisinde düzeltilmemesi halinde, ilgili satıcı veya sağlayıcının yetki
belgesi il müdürlüğü tarafından iptal edilir. Belgesi iptal edilen satıcı veya
sağlayıcılara bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
(2) Belgesi iptal edilen satıcı
veya sağlayıcılar, Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Doğrudan Satış Sistemi
Doğrudan satış
MADDE 24 – (1) Doğrudan satış; herhangi bir doğrudan satış şirketi
tarafından istihdam edilsin ya da edilmesin satış temsilcisi, dağıtıcı, distribütör ve benzeri adlarla hareket edenlerin
bir mal veya hizmeti kendi evlerinde ya da perakende satış yerleri
kullanılmaksızın tüketicinin ev veya iş yaşantısını sürdürdüğü mekânlar gibi iş
yeri dışında, tek veya çok katmanlı satış yöntemleriyle tüketicilere sunulmasını
öngören pazarlama sistemidir.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında
doğrudan satış şirketi, mal veya hizmetlerin pazarlanması için doğrudan satış
sistemini kullanan satıcı veya sağlayıcıyı; doğrudan satıcı ise bu sistem
içerisinde satış temsilcisi, dağıtıcı, distribütörve benzeri adlarla hareket edenleri ifade eder.
Doğrudan satışlara ilişkin temel
esaslar
MADDE 25 – (1) Doğrudan satış şirketlerinin kullandığı sistemin,
sisteme yeni kişiler kazandırmaktan ziyade mal veya hizmetlerin tüketicilere
satışını esas alması gerekir.
(2) Sistemde yer alanların elde
ettiği kazanç, ağırlıklı olarak sisteme yeni kişiler kazandırılması ve bu
sayede oluşan komisyon, prim, teşvik, ödül ve benzeri isimler altında
nitelendirilen menfaatlerin dağıtılması üzerine kurulamaz.
(3) Doğrudan satış şirketleri hızlı
zengin olma fırsatları, gerçekleşmesi mümkün olmayan vaatler gibi sistemle
ilgili yanıltıcı bilgiler veremez. Baskı kurma, aldatma, rahatsızlık verme ve
bunlara benzer yollarla kişileri sisteme dahilolmaya zorlayamaz.
(4) Doğrudan satıcı olarak sisteme dahil olmak isteyenlerden işe başlamaları ya
da işe başladıktan sonra sistemde kalabilmeleri için giriş aidatı, başlangıç
paketi, yenileme ücreti, aidat ve paket ücreti gibi herhangi bir isim altında
bedel alınamaz.
(5) Doğrudan satıcılar, hiçbir
masraf ve cezai şart ödemeksizin sistemden ayrılma hakkına sahiptir. Doğrudan
satıcıların sisteme dahil oldukları
tarihten itibaren altmış gün içerisinde sistemden ayrılması halinde, doğrudan
satış şirketleri, doğrudan satıcıların elinde bulunan ve kullanılmamış tüm
malları geri almak; söz konusu malların bedelini ise on dört gün içerisinde
iade etmek zorundadır.
(6) Doğrudan satış şirketleri,
gerek kendileri gerekse doğrudan satıcılar tarafından yapılan satışlarla ilgili
olarak bu Yönetmelikte yer alan hükümlere uymak zorundadır.
(7) Yetki belgesinin doğrudan satış
şirketi tarafından alınması yeterlidir. Doğrudan satıcıların ayrıca yetki
belgesi alması gerekmez.
(8) Doğrudan satış şirketleri, 5
inci maddenin birinci fıkrası ile 7 nci maddenin
birinci fıkrasında yer alan bilgilere ilaveten, doğrudan satıcının adı veya
unvanı ile iletişim bilgilerine de yer vermek; doğrudan satıcılar ise 7 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.
(9) Doğrudan satıcılar tarafından
yapılan satışlarda, 18 inci maddede belirtilen yükümlülüğün yerine
getirilmesinden doğrudan satış şirketleri sorumludur.
(10) Doğrudan satış şirketleri on
sekiz yaşından küçükleri, fiil ehliyetine sahip olmayanları, şirketin ortağı ve
yöneticileri ile çalışanlarını doğrudan satıcı olarak sisteme dahil edemez.
(11) Doğrudan satış şirketleri,
doğrudan satıcıların yapmış olduğu her türlü doğrudan satış faaliyetindenmüteselsilen sorumludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 – (1) 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kapıdan Satışlara İlişkin Uygulama Usul ve Esasları
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce onaylanan, ancak
geçerlilik süresi devam eden kapıdan satış yetki belgelerinin 1/6/2015 tarihine kadar yenilenmesi zorunludur.
Yürürlük
MADDE 27 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.